_krix_ 2011.09.09. 16:14

Betegségek

Bármennyire szeretnénk megóvni kedvencünket, betegség őt is érheti, nem árt tehát felkészülni néhány dologra, ami elkerülhetetlen is lehet. Szofi még kicsi, bár ez nem mentesíti, de hála istennek, vele még nem volt gond ezalatt a 4 hónap alatt. Ez a poszt inkább Friciről fog szólni. 

Az első és legfontosabb tudnivaló ezzel a témakörrel kapcsolatban, hogy jó állatorvost kell találnunk. Sajnos ez közel sem olyan egyszerű feladat, és cicánk szenvedi meg a procedúrát, mire valóban meggyógyul. Azonban ha egyszer megvan a jó állatdoki, akkor ne eresszük, sosem tudjuk, mikor lesz szükségünk rá. Mikor Fricit elhoztuk a menhelyről, természetesen egészséges volt, minden szükséges oltást megkapott már. Ezzel nem kellett törődnünk. Azonban hamarosan felfedeztem, hogy Frici ínye be van gyulladva. Mivel akkor barátom szüleinél voltunk, az ottani állatorvoshoz vittük, aki magában hümmögött kettőt, majd rákérdezett, hogy a fülét nem szokta-e vakarni. Mondtuk, hogy csak kellő mértékben, mire ő kitisztította, és talán valami cseppet is kapott a nyakába a macska. Ezzel mi megnyugodva tértünk haza, hiszen kapott a kincsem kezelést. Aha, a nagy túróst. Vagyis kapott persze, de hogy mire, azt nem tudjuk. A foga továbbra is be volt gyulladva, és ezután már a füle is folyamatosan koszos volt. A következő orvos már Budapesten volt, mivel időközben ide költöztünk, de ezzel sem jártunk jobban. Ekkorra a problémák halmaza csak bővült, apró fekete pöttyök jelentek meg Frici állán. Mindezt hősiesen tűrte persze, sosem adta jelét, hogy fájna valamije, megette a száraz tápot is, lényegében semmilyen tünetet nem produkált. Az új orvosnak már mindhárom tünetet mutattam, ő azonban konkrétan az állával kezelte, ami azt jelentette, hogy kapott valami atkaölő oldatot a nyakába, meg itthon kenegettük egy kenőccsel. Miután ez az orvos is csak motyogni tudott, feltételeztem az állon lévő pontok és a fülében lévő kosz is a parazitáktól vannak, a fogáról meg egyelőre nem esett szó külön. Még háromszor vittem ide vissza, minden alkalommal legombolt rólam 2500-3000 Ft-ot, a tünetek azonban nem szűntek meg.

Ostoba voltam, és felelőtlen, és rengeteget tanultam az esetből. Általában az a típus vagyok, aki nem fél kérdezni, még akkor sem, ha nagy valószínűséggel hülyeséget kérdez. Vannak azonban olyan szakértők, akikről azt gondolom, megbízhatunk a szaktudásában. Elvégre azért megyünk az illetőhöz, mert mi nem tudjuk a megoldást, ő meg ezt tanulta. És szakmai kérdésekben még a jó kérdést feltenni sem könnyű. Ilyen nálam a könyvelő, az ügyvéd, az orvos, és az állatorvos is. Ez utóbbi pláne, mert nem tudom elképzelni, hogy valaki elhivatottság és állatszeretet nélkül turkáljon állatok szájában, seggében, stb, egész nap. Persze a pénz lehet motiváló, na de ha szar orvos és nem törődik a pácienssel, akkor azzal kétlem, hogy halálra keresné magát. És a rossz hírnév gyorsabban is terjed. Szóval megbíztam abban, amit az orvos csinál, és nem kérdeztem, hogy mit miért csinál, mikor, hogyan, mennyivel lesz jobban Fricinek. Azt tudtam, hogy két hét múlva mehetünk vissza és újra megnézi. Ne csináljunk ilyet! Ha nem értjük, amit az orvos mond, vagy nem halljuk, esetleg csak úgy alapból nyugodtan bombázzuk kérdésekkel. Hiszen ő ezért van, hogy segítsen az állatunknak.

Végül eljutottunk a jelenlegi állatorvosi rendelőnkbe, a Városligeti Állatorvosi Rendelőbe, ahol 3 hét alatt kikezelték Frici fülét, kihúzták a fogát, és kiderült, csupán miteszerek azok a kis pontok az állán. A fülét hetente egyszer, három alkalommal kezelte a doktornő lézerrel, miközben otthon minden nap csöppentettünk a fülébe a kapott szerből. A foga már sajnálatosabb eset, ugyanis egy olyan macskabetegség áldozata lett a drágám, ami nagyon gyakori. Ez az úgynevezett odontoclast-sejtes fogfelszívódás (FORL) minden második cicánál előfordul, és azzal jár, hogy szó szerint felszívódik a cica foga. Bár korai stádiumban még betömhető a fog bizonyos esetben, Fricinél sajnos két fogát is ki kellett húzni. A többi viszont ép és egészséges, amire most már rákérdeztem, mielőtt távoztunk volna. A foghúzás altatással jár, ami nagyon nem kellemes, sem az állatnak, sem a gazdinak. Miután 10 perc alatt szinte lezajlott a műtét, altatva vittem haza Fricit, és az orvos elmondásának megfelelően még 2-3 órát aludt a szállító dobozában. Egyszer csak kaparó hangokat hallottam, és láttam, szegényem nagyon kómás, de kászálódna ki a dobozból. Kicibáltam valahogy, mikor éreztem, hogy valami vizes, aztán látom, csurom pisi a doboz. Hát elengedte magát. Nem kellett vele küzdenem, hogy a fürdőbe vigyem és megmosdassam szivaccsal, aztán törölközővel megtöröljem. Képtelen volt ugyanis lábra állni, úgyhogy még jó ideig csak szunyókált ott, ahol letettem a kanapéra. Később megpróbált arrébb mászni, de kevés sikerrel. Még egyszer bepisilt az ágyra, de "szerencsére" a farmerom felfogta, mert hát ugye kellett nekem csak úgy ledobnom oda. Ennél persze sokkal jobban sajnáltam szegény Fricit, aki még este is nagyon bágyadt volt, annak ellenére, hogy a műtét délután történt. Aggódtam egy darabig, bár a fokozatos ébredés azért látható volt, még ha lassan is. Másnapra pedig már minden korábbi megviseltség eltűnt. Remélem, többet nem kerül sor altatással járó beavatkozásra, mert szörnyű volt nézni, ahogy húzza magát, és nem tud az ember segíteni, még ha fájdalommal nem is járt a dolog. 

Azóta vettünk egy kis paszta-szerűséget is, amivel gyakorlatilag teljesen megelőzhető további fogfelszívódás, ha gyakran bekenjük vele a macska fogait, de bevallom őszintén még nem próbáltuk ki, szerettem volna hagyni kis időt a regenerálódásra. Azonban ez a következő lépés az egészség megőrzése érdekében, már amennyit mi tehetünk.

Alapvető megelőzés a féregtelenítés, amelyre nagy szüksége van a cicáknak, akárcsak az oltásokra. Nemrégiben találkoztam olyan, pár hónapos kiscicával, aki későn kapott féregtelenítőt, miután észrevették a gondot, és sajnos belepusztult. Rendszeresen kell kapnia az állatnak féreghajtót, amivel megelőzhető ez a betegség. Szofi is ezt kapta meg elsőként, mikor először elvittük orvoshoz. Az első oltását (Felocell vakcina) pedig három hét múlva, azaz 6 hetesen. Ezután még kétszer kapott, két hét múlva a Leukocell vakcinát, aztán pedig újabb két múlva, azaz 9-10 hetesen az utolsót, újra Felocell vakcinát. Legközelebb jövő ilyenkor kell újabb szurit kapnia. Előtte azonban még egy dolognak kell megesnie, amit nagyon nem szeretnénk elhanyagolni, ez pedig az ivartalanítás.

Az én két cicámnak eddig ezekben volt része, és persze szeretném, ha ez így is maradna, de sajnos betegség bármikor előfordulhat. Most már tudom, hogy jó helyre viszem, amikor állatorvoshoz kell mennünk, úgyhogy nem aggódom. Érdemes azonban utánaolvasni, milyen egyéb betegségek gyötörhetik kedvencünket, és felkészülni, tenni ellene, amennyiben ez lehetséges.

A bejegyzés trackback címe:

https://softkitties.blog.hu/api/trackback/id/tr723213993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása